Úvodní strana » Články » Farmářský den v Agro Jesenice

Farmářský den v Agro Jesenice

Poslední květnový víkend se AGRO Jesenice u Prahy a.s. otevřelo veřejnosti. Měli jsme tu možnost být u toho i s naším stánkem Zemědělství žije! Návštěvníci mohli nahlédnout například do stájí, pomazlit si telátka, vidět zblízka bioplynovou stanici či ochutnat vynikající pokrmy připravené z výrobků mrazírenské divize. Navzdory chladnému a větrnému počasí farma praskala ve švech.

Welcome drink ve formě čerstvého mléka, vystavená naleštěná technika, komentované prohlídky stájí, houpačky a zábava pro děti, muzeum traktorů. To je výčet jen několika atrakcí z mnoha, které čekaly návštěvníky Farmářského dne v AGRO Jesenice u Prahy. Náš stánek Zemědělství žije! lákal zejména skupinky s dětmi, které si neváhaly vyzkoušet naučnou stezku či poznávání zemědělských plodin a zvířat.

1.jpg

Foto: Martin Hala

Na mléčné farmě chovají 1150 krav holštýnského plemene a vyprodukují více než 13 milionů litrů mléka ročně. Největším odběratelem je mlékárna Pragolaktos, jejíž výrobky mohli návštěvníci Farmářských dnů také ochutnat.

2.jpg

Foto: Martin Hala

V rámci komentované prohlídky se veřejnost mohla seznámit se všemi věkovými kategoriemi krav. Od telátek, veselých a zvědavých jaloviček „dorostenek“. po zkušené dojnice. Srdcem mléčné farmy je dojírna, kde se denně podojí 3000 krav, tedy cca 180 krav za hodinu. Navzdory velkému počtu zvířat všude vládne pohoda a klid. „Na prvním místě je pro nás zdraví, spokojenost a bezproblémovost zvířat. I díky tomu tu máme rekordmanky, které nadojí i 80 litrů mléka denně,“ říká vedoucí divize chovu skotu pan Patrik Maňhal.

3.jpg

Foto: Martin Hala

V těsné blízkosti stájí se nachází bioplynová stanice, která zpracovává odpady živočišné výroby, tedy kejdu a hnoje doplněného silážní kukuřicí. Bioplynky má AGRO Jesenice celkem tři a vyrobí ročně okolo 20 milionů kWh elektrické energie, kterou převážně sami využijí v provozech. Nadbytečnou energii pak prodávají do veřejné sítě.

4.jpg

Foto: Martin Hala

K obědu se podávalo rizoto v několika variacích na stánku mrazírenské divize AGRO Jesenice. Návštěvníci tak mohli sami posoudit, jak chutná může mražená zelenina být. AGRO Jesenice je jedním z předních českých pěstitelů a producentů mražené zeleniny. Společnost provozuje největší mrazírnu v ČR, kde zpracovává zeleninu vypěstovanou v ČR, zejména od pěstitelů z blízkého okolí. Sami také pěstují hrášek, který spolu s dalšími výrobky z této mrazírny získal ocenění Regionální potravina a KLASA – národní značka kvality potravin. Ovoce i zelenina se v mrazírně zpracovávají bezprostředně po sklizni. „Je důležité, aby se zelenina dostala z pole do mrazáku během několika hodin. Tím si uchová co nejvíce vitamínů a chuti. Zaměstnanci mrazírny pracují často i na noční směny, přesně podle toho, kdy probíhá sklizeň té dané zeleniny,“ říká Ing. Vratislav Hruška, ředitel divize Mrazírna Vestec, který nás také provedl provozem a seznámil s mraženými výrobky AGRO Jesenice u Prahy.

5.jpg

Foto: Martin Hala

Aktuality

  • Zemědělství žije! i v Praze

    Prosinec byl pro nás ve znamení besed na základních školách v Praze. Navštívili jsme Základní školu Korunovační na Letné a Základní a mateřskou školu Jaroslava Seiferta na Žižkově. Povídání a poznávací soutěže doprovázela vánoční atmosféra a mnoho smíchu. Těšíme se na další setkání.

  • „Nestačí jen smysluplně naplánovat a napsat kurikulum,“ říká garantka zemědělských oborů SŠ

    Se Zdeňkou Szebestovou z Národního pedagogického institutu ČR a expertním členem pracovní skupiny tohoto projektu jsme hovořily o návrzích a vizích inovace oborové soustavy v zemědělství pro střední školy. Jednou z vizí je zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím rozvoje spolupráce škol a firem. Například, že by zemědělci na sebe vzali část zodpovědnosti za vzdělávání třeba prostřednictvím poskytování většího rozsahu kvalitních praxí pro žáky zemědělských oborů. Do budoucna by tak škola nemusela být jediným vzdělávacím subjektem, ale – s patřičným zázemím – by vzdělávání mohlo být přeneseno, častěji, než je tomu nyní, do praxe, a naopak odborníci z praxe by mohli učit na školách. K zavedení změn je však zapotřebí konsenzu mnoha aktérů. Jak zařídit, aby s výsledkem byli spokojeni zaměstnavatelé, školy a konečně i žáci? Proč je důležité nastavit oborovou soustavu tak, aby byla prostupná, flexibilní a umožňovala celoživotní vzdělávání? „Do budoucna se budeme muset celoživotně vzdělávat

Projekt je realizován s finanční podporou
Ministerstva zemědělství.