Úvodní strana » Články » Čeští chovatelé ukázali na ANIMAL TECH to nejlepší z chovu

Čeští chovatelé ukázali na ANIMAL TECH to nejlepší z chovu

Na brněnském veletrhu ANIMAL TECH probíhala od 5. do 8. září 2021 Národní výstava hospodářských zvířat. Tento mezinárodní veletrh je pro chovatele vítanou možností, jak se mohou pochlubit svými zvířaty a jejich úspěchy. Do samotné organizace se zapojují také děti a žáci středních zemědělských škol.

Ošetřovatelé, kteří se zvířaty na výstaviště přijedou, o ně pak nonstop pečují. Dbají na to, aby před porotou vynikla stavba těla zvířete. Krávy se proto stříhají, denně myjí, šamponují, načesávají se jim ocasy, lakují kopyta, natírají vemena. Vítanou podívanou pro návštěvníky byla také soutěž ve vodění dítě-tele pro děti od 5 let do 14 let. Děti (ošetřovatelů nebo zootechniků) pečují o jalovičky odmala a učí se je vodit. Samotné vedení zvířete není nic snadného. Zvíře se musí naučit chodit dokola, musí být uvyklé na ohlávku. Vodič musí sledovat zároveň své zvíře, být s ním ve spojení, aby ho poslouchalo, musí sledovat rozhodčího a prostor, kde se zvíře má postavit. V jedné chvíli se ani zkušeným dospělým vodičům nepodařilo zpacifikovat rozdivočenou krávu Olinku a museli ji z kruhu vyvést, aby nerušila i ostatní zvířata.

86752590-5394-4aa9-ba98-9f47ca8c258d.jpg
Krávy se hodnotily v rámci jednoho plemene. Hodnotila se u nich: mléčná síla, stavba těla, vemeno a utváření končetin, ale i chodivost krav. Ing. Soňa Jelínková, zástupce Svazu chovatelů holštýnského skotu ČR, nám k tomu řekla:

„Předvést plemenice není jen tak, předchází tomu minimálně měsíční práce se zvířaty. Musí být navíc zvyklé na lidi a na ruch. V evropských soutěžích jsou divoké krávy ze soutěží diskvalifikovány. Nepřípustné je také jakékoliv porušení welfare zvířat, jak ale bylo na výstavě patrné, o všechna zvířata bylo náležitě postaráno i díky pomoci žáků zemědělských škol. Na národním holštýnském šampionátu se představily ty nejlepší krávy od 21 chovatelů, mezi nimi je nutno, kromě šampionky AGRAS CAPPUCCINO ze společnosti Agras Bohdalov a.s., vyzdvihnout nejstarší plemenici výstavy PODĚBRADY BRIGITU na sedmé laktaci ze školního statku v Poděbradech, jež je mimochodem také matkou národní šampionky z roku 2019, či OSTRETIN BORKA 11 P, která po současnou 6. laktaci nadojila 107 395 kg mléka. Obě tyto krávy důstojně reprezentovaly plemeno i s ohledem na dlouhověkost a jeho odolnost.“

e1cf81ca-9636-435c-b701-0190d0f7804b
V pavilónu F probíhala přehlídka koní. Koně se předváděly v různých sportovních disciplínách (např. chůze do osmičky) s jezdci v historických kostýmech.

Ve středu si prošly děti z několika základních škol naučnou stezku Zemědělství žije! Paní učitelky nám potvrdily, že návštěva výstaviště je pro děti vítanou možností, jak si zvířata prohlédnout zblízka a třeba si je i pohladit. U kraviček bylo veselo, děti na nich oceňovaly „vyholenej zadek“ nebo „krásnej hairstyle“.

Na své si tu přišli i odborníci. Předváděla se tu moderní technika, kterou člověk bez návštěvy stáje normálně nevidí. Návštěvníci mohli nahlédnout, jak funguje dojicí robot, jak funguje drbadlo pro krávy, byl tu vystaven i krmný vůz nebo voliérové moduly pro chov nosnic. Vyzkoušet si bylo možné i vodní matraci. Ta funguje tak, že dokud se na ní kráva neuvelebí, drží svůj tvar, aby se kráva nepolekala. Až potom se jí přizpůsobí a pod její vahou „rozloží“, takže se krávě leží příjemně.

53ced511-d3f1-49bc-8dbb-203bd548c2c9.jpg
Děkujeme pořadatelům za výbornou přípravu a za jejich trpělivost i odvahu výstavu uspořádat i přes zmatená a stále se měnící vládní nařízení.

Aktuality

  • Zemědělství žije! i v Praze

    Prosinec byl pro nás ve znamení besed na základních školách v Praze. Navštívili jsme Základní školu Korunovační na Letné a Základní a mateřskou školu Jaroslava Seiferta na Žižkově. Povídání a poznávací soutěže doprovázela vánoční atmosféra a mnoho smíchu. Těšíme se na další setkání.

  • „Nestačí jen smysluplně naplánovat a napsat kurikulum,“ říká garantka zemědělských oborů SŠ

    Se Zdeňkou Szebestovou z Národního pedagogického institutu ČR a expertním členem pracovní skupiny tohoto projektu jsme hovořily o návrzích a vizích inovace oborové soustavy v zemědělství pro střední školy. Jednou z vizí je zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím rozvoje spolupráce škol a firem. Například, že by zemědělci na sebe vzali část zodpovědnosti za vzdělávání třeba prostřednictvím poskytování většího rozsahu kvalitních praxí pro žáky zemědělských oborů. Do budoucna by tak škola nemusela být jediným vzdělávacím subjektem, ale – s patřičným zázemím – by vzdělávání mohlo být přeneseno, častěji, než je tomu nyní, do praxe, a naopak odborníci z praxe by mohli učit na školách. K zavedení změn je však zapotřebí konsenzu mnoha aktérů. Jak zařídit, aby s výsledkem byli spokojeni zaměstnavatelé, školy a konečně i žáci? Proč je důležité nastavit oborovou soustavu tak, aby byla prostupná, flexibilní a umožňovala celoživotní vzdělávání? „Do budoucna se budeme muset celoživotně vzdělávat

Projekt je realizován s finanční podporou
Ministerstva zemědělství.